ABN AMRO • VoIP verovert zakelijke markt - ALL
dean one • ABN AMRO: VoIP verovert zakelijke markt

ABN AMRO • VoIP verovert zakelijke markt


Lees het hele artikel op abnamro.nl

De zakelijke telecommarkt zit midden in de transitie van koperen aansluitingen naar volledig plaats- en netwerkonafhankelijke Voice over IP-verbindingen (VoIP). Ook wel internetbellen genoemd. Op de consumentenmarkt worden telefonie-aanbieders al langer geconfronteerd met de aflopende levenscyclus van koperen telefoonlijnen en ISDN. De markt voor zakelijke VoIP-diensten wordt nu in rap tempo volwassen.

Door de beschikbaarheid van breedbandinternet verandert het telecommunicatiegebruik van consumenten. Dataverkeer groeit snel nu digitalisering en innovatie in alle sectoren hoog op de agenda staan. Voor traditionele telecombedrijven is het lastig om omzetgroei te blijven realiseren, terwijl nieuwkomers hard kunnen groeien. Hiermee volgt de zakelijke markt vertraagd de ontwikkelingen op de consumentenmarkt.
 

Consumentenmarkt loopt voorop

Op de consumentenmarkt is VoIP, bellen via internet, al volkomen normaal. Analoge telefonie is hier zelfs al grotendeels uitgestorven. Volgens telecomtoezichthouder ACM is het aantal consumenten dat belt via een traditionele analoge telefoonlijn in 2016 voor het eerst gedaald tot onder de één miljoen aansluitingen. Op de zakelijke markt, waar VoIP in de jaren negentig als eerste werd geïntroduceerd, gaan de ontwikkelingen langzamer. Maar de afgelopen twee jaar is de groei van VoIP in een stroomversnelling gekomen. Het aantal VoIP-aansluitingen in de zakelijke markt verviervoudigde bijna: van ruim 74.000 naar ruim 281.000.
 

Internetbellen (VoIP) is volwassen in de consumentenmarkt

 
abnamro-dean-one-grafiek-volwassenmarkt
 

Grote marktveranderingen

VoIP is in meerdere opzichten revolutionair. Het maakte van telefonie een IP-dienst die gewoon over het publieke internet kan lopen. Voor het eerst konden hierdoor ook andere partijen dan de grote telecomaanbieders telefoniediensten aanbieden. Bovendien kan bellen via internet relatief makkelijk worden geïntegreerd met andere vormen van communicatie, zoals e-mail, instant messaging en webconferencing. Deze integratie heet ook wel Unified Communications.
 

Aantal VoIP aansluitingen stijgt snel in de zakelijke markt

 
abnamro-dean-one-voip-stijgt-snel
 

Breedband verandert alles

Dat Nederlanders een vooruitstrevend volkje zijn, blijkt ook in telecom. Al in 1915 werden de eerste kabels gelegd van een nationaal, handgeschakeld, analoog telefoonnetwerk: een PSTN (Public Switched Telephone Network). Lang veranderde hier nauwelijks iets aan. Het duurde tot in de jaren 50 tot elektromechanische centrales alle handgeschakelde centrales hadden vervangen. De PTT was niet alleen beheerder van het netwerk, maar ook van alle aangesloten toestellen en centrales; particulier én zakelijk.
 

Meer overnames

De groei van de VoIP-markt gaat gepaard met fusies en overnames. Zo nam in Nederland Yes Telecom Dekatel over, en fuseerden OneXS en dean one. Andere bedrijven halen meer mobiele kennis in huis, zoals Voiceworks heeft gedaan. Vrijwel alle zakelijke operators bieden nu al vast én mobiel aan, of mobiel met vaste functies. Zo niet, dan gaan ze dit uiteindelijk doen. Door horizontale of verticale integratie wordt de bedrijfskolom in de VoIP-markt op middellange termijn steeds platter. Aan het einde van de bedrijfskolom werken telecomdealers en IT-resellers steeds meer samen. Toch blijft er ook ruimte voor kleinere spelers die vooral doorverkopen; al dan niet met eigen beheerdiensten eromheen als toegevoegde waarde.
 
Klik hier om het hele artikel te lezen.
 
lees meer over cloud telefonie van dean one »